Notice: Undefined variable: autoLoad in /home/turayan/domains/turaya.nl/public_html/application/Bootstrap.php on line 27
Turaya
 

Hoe werkt het

Door een set vragen te laten beantwoorden identificeert ValID de waarden van mensen. Als we deze persoonlijke waarden van medewerkers met elkaar combineren, krijgen we ook zicht op groepswaarden en organisatiewaarden. Hierdoor kunnen wij zeer effectief analyseren en adviseren over persoonlijke drijfveren, groepsdynamiek en cultuurveranderingen.


Een handige, online vragenlijst

 

Hand op computermuis Als je ValID inzet, nodigen wij de deelnemers uit om de online vragenlijst in te vullen. ValID verwerkt deze informatie tot een aantal grafieken die inzicht geven in welke waarden belangrijk voor hen zijn. Vervolgens krijgen deze deelnemers van ons een aantal oefeningen mee. Als alle uitkomsten zijn verzameld, bespreekt een coach de uitkomsten. Uiteraard wordt geen enkele uitkomst zonder toestemming gedeeld. De uitkomsten koppelen we ook direct aan de vraag die eraan vooraf gaat.

 

Zo gebruiken we de uitkomsten

  • Bij groepscoaching of bij teamvorming kijken we welke waarden gemeenschappelijk zijn. En met alle deelnemers zoeken we naar een balans van de waarden die de organisatie kunnen versterken.
  • De uitkomsten kunnen oorzaken bloot leggen van spanningen in de organisatie. Ze geven ook een duidelijk handvat voor het oplossen van deze problemen.
  • Samen met het management selecteren we de belangrijkste, overkoepelende waarden in relatie tot de doelstellingen van de organisatie.

 

Cultuuranalyse van de organisatie

ValID stelt organisaties bovendien in staat om een ‘snapshot’ te maken van de huidige cultuur. Een nulmeting dus. Handig voorafgaand aan een cultuurtraject. We geven aan welke waarden de belangrijkste rol spelen in de organisatie en in hoeverre deze waarden de huidige doelstellingen ondersteunen.

 

Praktijkvoorbeelden

Individuele coaching

Een zelfstandige Sr. HR-consultant kwam na een heftige ziekteperiode maar moeizaam op gang. Voor zijn gezondheidsproblemen had hij volop werk. Hoewel nu weer gezond, had hij erg veel moeite om zijn oude vorm te vinden.
Na een waarde identificatie en gesprekken over het werk en zijn werkwijze, viel ons het verschil tussen het profiel en zijn taalgebruik op. Enerzijds conceptueel vanuit het profiel, anderzijds zeer detaillistisch in zijn taalgebruik. Uit het profiel bleek dat hij zijn grote conceptuele kracht geheel liet liggen. Al zijn energie zette hij om in details en structuur en “vergat” zich terug te trekken en naar het grote geheel te kijken.
Met ValID® hebben we deze “beweging” laten zien en bleek zeer herkenbaar en voor hem ook verklaarbaar. Daarnaast een aantal praktische adviezen aangereikt om zijn conceptuele kracht weer ruimte te geven.

 

Directiecoaching

Bij een landelijk onderzoek naar waarden van ondernemers in samenwerking met de Universiteit Tilburg, kwamen we in contact met de directie van een succesvol accountantskantoor.
Bij het doornemen van de profielen van de directie merkten we op dat zij volledig opgeslokt werden door de waan van alledag. Alleen gericht op handelen, uitvoering en nauwelijks aandacht voor strategie of ontwikkeling op langere termijn van hun eigen organisatie. Duidelijk werd ook dat het een sterk intern gerichte onderneming was.
Voor de directie aanleiding om na een aantal gesprekken de structuur van hun bedrijf aan te pakken. Er is een start gemaakt met een strategisch plan; meer projectmatig werken, klantenbranches gedefinieerd en dienstenaanbod aangepast aan klanten. Dit heeft geresulteerd in hogere productiviteit en grotere klantgerichtheid.
Dit coachingstraject is nog niet afgerond. Intern ontstaat meer duidelijkheid en de klantgerichtheid is verbeterd. Kortom het bedrijf heeft een duidelijker gezicht waarmee ook de waarde toeneemt.

 

Teamcoaching in een productie organisatie

Een fabriek had problemen met 7x24 uur draaien van een productieplatform. Het was onduidelijk wat de problematiek was met de machines. Productiemanagement liet specialisten invliegen, die enkele aanpassingen aanbrachten, maar ook zij konden geen duurzame oplossing vinden. Toen besloot het management het ValID® waardesysteem in te zetten om te zien of er verborgen personeelskwesties waren. Het resultaat van het onderzoek toonde aan dat de meeste medewerkers zich richten op het verbeteren en ontwikkelen van processen. Een “normaal” team binnen de cultuur van deze organisatie. Deze handelwijze staat haaks op installatie en opstarten van een nieuwe fabriek en machines conform de specificaties.

 

Het managementdoel was een platform op basis van (ISO) specificaties. Omdat te kunnen realiseren zijn medewerkers nodig die hun focus op kwaliteit hebben en volgens het “boekje” werken.

Deze mensen waren niet voldoende beschikbaar. Daarop besloot het management een team met deze bekwaamheden aan te trekken om de gewenste kwaliteitsnormen te behalen. Een geslaagde actie op basis van het verkregen inzicht in de vaardigheden van het team.

 

Nieuwsgierig?

Wil je weten hoe wij je ondersteunen naar een innoverende cultuur?
Bel 06 26 708 627

Of maak gebruik van ons contactformulier.

 

Wil je verder lezen

Wat is het effect? Voor wie?

Contact

+31 626 708 627
info@turaya.eu